De klassieke fout van veel zzp’ers

Laatst vroeg een zzp’er mij om zijn brochure te redigeren. Hij kon de tekst niet meer zien, was er helemaal klaar mee.

‘Hoe langer we aan de teksten schaven, hoe erger het wordt’, zei hij.

Ehm… ‘we’?

Er bleken in totaal acht vrienden, partners, collega’s en buren naar de tekst gekeken te hebben.

Aha.

Nou weet ik toevallig dat elke tekst doodslaat als er zo veel mensen naar kijken, zelfs een hele goeie.

Dat werkt zo:
de een schrapt wat grappige vondsten (want oei misschien gevoelig), de volgende gooit er wat dure woorden tegenaan en een derde probeert alles juridisch dicht te timmeren.

Alles goed bedoeld, daar niet van, maar je eindigt met een bloedeloos gedrocht waar niemand wat aan heeft.

En dat was in dit geval niet anders.

Ik vroeg wat hij met zijn brochure wilde bereiken, wat zijn doel was.

Dat werd een mooi gesprek. Hij bleek enthousiast te kunnen vertellen over zijn werk en wat hij te bieden heeft.

Echt een toffe peer, ik zou hem zo inhuren.

Na het gesprek heb ik de brochure aangepakt. De tekst moest weer een beetje ‘menselijk’ worden. Geneuzel eruit, kordaatheid erin.

En vind ik nu dat je altijd je teksten door een professional moet laten schrijven?

Nee joh!

Veel zzp’ers kunnen prima hun eigen teksten schrijven.

Maar laat ze daarna niet door jan en alleman verbeteren. Want hoe meer mensen naar je teksten kijken, hoe onpersoonlijker ze worden.

Vreemd genoeg.

Over de auteur

Cecile Bolwerk is tekstschrijver en eindredacteur. Ze biedt teksthulp aan zzp’ers.
Contact: 06 – 17 068 305 of e-mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *