Wat doe je met 835 boeken over cavia’s?

cavia

Je eerste spreekbeurt op de basisschool, wat was dat spannend. In de bieb zocht je een mooi boek over jouw favoriete onderwerp. Laten we zeggen cavia’s. Als je mazzel had, dan stonden er wel TWEE boeken over cavia’s in de bieb.

Je plukte er feitjes uit die je zelf interessant vond en gaf een verpletterende spreekbeurt.

Maar wat had je gedaan als de bieb 835 boeken over cavia’s bleek te hebben? Mooi dat je die niet allemaal ging doorploegen. Je oog zou al snel zijn gevallen op die twee grote boeken op de voorste plank. Prachtig glanzende boeken met een mooie coverfoto van een snoezige cavia en in het binnenwerk aangenaam grote letters en veel plaatjes. Klaar!

Je plukte er feitjes uit die je zelf interessant vond en gaf een verpletterende spreekbeurt. (Niet ontkennen, gewoon eerlijk zijn, zo zou je dat gedaan hebben.)

Flash forward naar nu.

Je zit in groep 7 en wilt een spreekbeurt houden over cavia’s. Je hebt de hedendaagse equivalent van 835 boeken over cavia’s tot je beschikking: Google. Wat doe je? Nou ja, je bent tien jaar oud, dus je doet wat kinderen vroeger ook al deden, je kiest wat ‘boeken’ van de voorste plank op basis van het uiterlijk (aangenaam lettertype en veel mooie plaatjes).

En je plukt er feitjes uit die je zelf interessant vindt en geeft een …

ÈÈÈÈÈHH!!! FOUT!!!!

Als je Google gebruikt, moet je namelijk eerst uitzoeken of de informatie wel betrouwbaar is. Ik zou bijna zeggen: ga naar de bieb, daar vind je gegarandeerd betrouwbare informatie. Maar dat doen kinderen vanaf groep 5 niet meer. Die googlen. Net als jij.

Daarom is het ook zo belangrijk dat we kinderen al vroeg informatievaardigheden aanleren. Op school, maar ook thuis. Bijvoorbeeld door kritisch (mee) te kijken naar de bronnen voor hun spreekbeurt of door dóór te vragen bij de ronkende reclametekst in een speelgoedfolder. Ze zullen er hun hele leven profijt van hebben.

Misschien denk je ‘Een spreekbeurt over cavia’s, ach, wat kan daar nou fout bij gaan?’ Vervang het woord ‘cavia’ in deze tekst dan eens door ‘kanker’, ‘vrijheid van meningsuiting’ of ‘homoseksualiteit’. Ook dat zijn onderwerpen waar kinderen in hun schoolcarrière wel eens op zullen googlen. Vind je het dan nog steeds niet belangrijk dat ze kritisch naar de herkomst van de informatie kunnen kijken?

Wil je meer weten over informatievaardigheden?
Kijk dan eens in het dossier informatievaardigheden dat ik voor www.mediawijsheid.nl maakte. Je vindt er overzichtelijke informatie en veel lesideeën voor in de klas, van het primair onderwijs tot hbo/wo.

Ouders die hun kinderen (8 tot 14 jaar) willen helpen bij het zoeken naar informatie op internet adviseer ik het boekje Slim zoeken op internet van Maarten Sprenger te lezen. Je kunt het lenen bij de bieb ;-).

Veel plezier!

Over de auteur

Cecile Bolwerk is educatief journalist. Ze ontwikkelt lesmateriaal, stelt kennisdossiers samen en schrijft teksten voor kinderen. Contact: 06 – 17 068 305 of e-mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *